Masterclass crisisbeheersing voor bestuurders en crisisteams zorgsector

Op verschillende data - eerstvolgende sessie woensdag 26 maart 2025 - Zeist 

Zorginstellingen zijn zich steeds beter aan het voorbereiden op grootschalige externe en interne rampen en crisissituaties. Het goed functioneren van crisisteams is daarbij erg belangrijk. In het bijzonder geldt dat voor bestuurders die doorgaans leiding geven aan deze teams. Zij dienen op het terrein van integrale veiligheid, continuïteit van zorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding een visie en beleid te ontwikkelen en mensen en middelen voor de uitvoering daarvan vrij te maken. Kennis en kennissennetwerk zijn voor bestuurders en leden van crisisteams dan ook onontbeerlijk. Speciaal voor deze doelgroep heeft SVDC een Masterclass Crisisbeheersing ontwikkeld die al meer dan tien jaar structureel meerdere keren per jaar plaatsvindt. Er is veel belangstelling voor.

Het programma vindt u op deze pagina en leest u hier in pdf

Doelstelling
De hoofddoelstelling van de Masterclass is bewustwording en kennisverdieping van het beleidsterrein continuïteit van zorg, integrale veiligheid, crisisbeheersing en rampenbestrijding.
Afgeleide doelstellingen zijn het kunnen uitvoeren van en zelfevaluatie en het opbouwen van een relatienetwerk.

Doelgroep
De doelgroep van de Masterclass bestaat uit bestuurders en leden crisisteams van ziekenhuizen, GGD- en ambulancediensten, huisartsenverenigingen en huisartsenposten, instellingen voor geestelijke gezondheidszorg, verpleeg- en verzorgingstehuizen, revalidatiecentra, gehandicaptenzorg en overige ketenzorgpartners 
Het deelnemersaantal per Masterclass is minimaal 12 en maximaal 20 personen. 

Inhoud
Thema’s die bij de Masterclass aan de orde kunnen komen zijn onder andere:

  • Een (bestuurlijke) visie op integrale veiligheid, crisisbeheersing en rampenbestrijding.
  • Zijn de risico’s goed in kaart gebracht?
  • Zicht krijgen op het multidisciplinaire regionale en landelijke veiligheidsbeleid.
  • Is de crisisplanvorming op orde en wordt deze periodiek geactualiseerd?
  • Wordt er goed invulling gegeven aan opleiden, trainen en oefenen?
  • Is er toezicht door middel van evaluaties waardoor men weet hoe het er voorstaat?
  • Leiderschap en crisiscommunicatie als tool of management bij crisisbeheersing.
  • Ethiek in crisisbesluitvorming (morele dilemma’s)

Sprekers en toelichting presentaties 2025

Gert-Jan Ludden gaat in op de actuele ontwikkelingen binnen de rampenbestrijding en crisisbeheersing en de daarbij behorende processen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
Hij bespreekt de risico’s waar zorginstellingen mee te maken krijgen en hoe men zich daar goed op kan voorbereiden.
Het Kwaliteitskader Risicomanagement, Crisisbeheersing en OTO 3.0 zal worden toegelicht.

De directeur publieke gezondheid vervult als ketenregisseur bij tal van rampen en crisissituaties een belangrijke rol als verbinder tussen zorginstellingen en het openbaar bestuur. Waar de verantwoordelijkheden en bevoegdheden liggen in de preparatiefase en tijdens crisissituaties wordt in deze presentatie uiteengezet door Anna van der Hulst resp. Jacqueline Baardman.

Paul Nieuwenburg zal ingaan op de morele dilemma’s in crisisbesluitvorming waar beslissers in het publieke domein vaak mee van doen krijgen. Van zijn hand is ook het boek ethiek in het openbaar bestuur verschenen. Een onderwerp waar gek genoeg in de praktijk vrij weinig aandacht voor is. Aan de hand van diverse praktijkcasus zal hij de toehoorder interessante handelingsperspectieven voorschotelen waar leidinggevenden veel voordeel bij kunnen hebben in de aanpak van complexe crisissituaties.

Ziekenhuizen (en andere zorginstellingen) dienen zich steeds beter voor te bereiden op complexe crisissituaties. Peter Langenbach zal als ex-bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis Rotterdam uiteenzetten waar de uitdagingen, valkuilen e.d. liggen voor het goed functioneren van een slagvaardige crisisorganisatie. Hij zal daarbij putten uit de ervaringen en lessen die zijn opgedaan tijdens de coronacrisis.

Peter Jue bespreekt een complexe en atypische crisis waar je als ziekenhuis (maar ook andere zorginstellingen) zomaar tegen aan kunt lopen en wat dat betekent voor effectief crisismanagement in de praktijk. Het bijzondere hier is dat het een gebeurtenis uit het verleden betreft die hedendaags crisismanagement vereist en dat is ingewikkeld.

De professionaliteit van de nazorg bij rampen en crises verdient meer aandacht. Hulpverleners onderschatten vaak de zelfredzaamheid en veerkracht van slachtoffers en hun dierbaren. Daarom wordt er regelmatig bij calamiteiten in een vroeg stadium te veel of verkeerde psychosociale zorg aan de slachtoffers geboden. Peter van Loon beschrijft op heldere wijze waar de valkuilen liggen en hoe de nazorg in de praktijk een kwalitatief hoogwaardige invulling kan krijgen.

U ontvangt tijdens de Masterclass drie boeken die de afgelopen periode zijn verschenen over crisisbeheersing:

Annulering
Bij annulering tot een maand voorafgaand aan de datum waar u zich voor heeft ingeschreven brengen wij € 75 aan administratiekosten in rekening. Bij annulering binnen een maand voor de bijeenkomst is het totale inschrijfbedrag verschuldigd. Uiteraard kan een deelnemer bij verhindering altijd kosteloos door een collega worden vervangen.

PRAKTISCHE INFORMATIE
 

PROGRAMMA:

 8.45 - 9.15 u

Ontvangst

 
 9.15 - 10.00 u Welkom, introductie en verwachtingen deelnemers
Gert-Jan Ludden (begeleider Masterclass)
 
10.00 - 11.15 u

Wetenswaardigheden rond crisisbeheersing in zorgsector
Gert-Jan Ludden (projectleider/adviseur crisisbeheersing & integrale veiligheid SVDC) 

  Gert-Jan_MEI 2023.jpg
11.20 - 12.35 u Lessen uit recente gezondheidscrises en de rol van de Directeur Publieke Gezondheid - DPG 
26 maart 2025:
Anna van der Hulst (DPG GGD Amsterdam)

18 juni en 19 november 2025:
Jacqueline Baardman (DPG GGD Noord- en Oost Gelderland)
  Foto Anna vd Hulst_bew..png
  J. Baardman_foto van Linkedin 2024_bew..png
12.35 - 13.20 u Lunch  
13.20 - 14.35 u

Morele dilemma's in crisisbesluitvorming
Prof.dr. Paul Nieuwenburg (hoogleraar politieke filosofie Universiteit Leiden) 

   PaulNieuwenburg
14.40 - 15.55 u

Visie op crisisbeheersing binnen zorginstellingen
26 maart 2025:
Drs. Peter Langenbach (directeur zorginkoop Zilveren Kruis/vm ziekenhuisbestuurder)
 

Een crisis komt veelal uit onverwachte hoek en dan moet je er staan als bestuurder
18 juni en 19 november 2025:
Drs. Peter Jue (bestuurder Alrijne Zorggroep)

 

   peter langenbach linkedin foto_2024_bew.png

 

   Peter Jue.jfif

16.00 -16.30 u Amuse  
16.30 - 17.45 u

Een frisse kijk op psychosociale nazorg bij rampen en crises 
Dr. Peter van Loon (eigenaar/expert/adviseur Crisis Stress Trauma))

   Peter-vanloon6x4NW.jpg
18.00 -  Diner (optioneel)  

*door onvoorziene omstandigheden zijn wijzigingen in het programma altijd mogelijk

Data
De tijdsduur van deze Masterclass is één (woens)dag (met optioneel een diner na afloop).
De masterclass wordt ieder jaar op diverse data georganiseerd. 

De data voor 2025 zijn:

  • woensdag 26 maart 2025
  • woensdag 18 juni 2025
  • woensdag 19 november 2025

Deelnemers
Er hebben de afgelopen jaren inmiddels al meer dan 500 deelnemers vanuit zo'n 205 organisaties/instellingen vanuit de zorgsector deelgenomen aan deze inspirerende masterclass, een indrukwekkend aantal waar we met recht trots op zijn, mede dankzij de inbreng van de professionele sprekers/het programma. Hier heeft u een indruk van de tot op heden deelnemende organisaties. Het gemiddelde beoordelingscijfer vanuit de evaluaties is tot op heden is een 8.5. 

Locatie
Hotel Restaurant Oud London, Woudenbergseweg 52, 3707 HX Zeist.

Kosten
De deelnamekosten zijn € 895,- p.p. excl. btw inclusief vakliteratuur. Bij gelijktijdige aanmelding van 2 of meerdere deelnemers vanuit eenzelfde organisatie bedraagt de prijs € 750,- p.p. excl. btw (iedere aanmelding dient wel separaat ingevuld te worden).

Diner 
Wanneer u gebruik wilt maken van een uitstekend verzorgd diner na afloop van de bijeenkomst dan wordt daarvoor additioneel € 55,- p.p. excl. btw in rekening gebracht. Deze optie kunt u aangeven op het aanmeldingsformulier.

Aanmelding
U schrijft zich in door onderstaand formulier volledig in te vullen. (Indien u met meer collega's deel gaat nemen, dient eenieder zich separaat aan te melden). Na ontvangst van uw aanmelding ontvangt u een bevestiging en digitale factuur.
Uiterlijk 10 dagen voor de Masterclass ontvangt u een informatiemail waarin o.m. een routebeschrijving wordt meegestuurd. Inschrijving vindt plaats in volgorde van ontvangst. Inschrijving verplicht tot betaling. 

Enkele reacties uit evaluatieformulieren van recente sessies:
"Interessante perspectieven met ruimte voor zelfreflectie, transparant en ook kwetsbaar. Leerzame lessen! "Ik wist niet pecies wat ik kon verwachten. Het topniveau van de sprekers verbaasde me en heeft een blijvende indruk achtergelaten en heeft me geprikkeld om met onderwerpen aan de slag te gaan"- "We gaan nu zeker de aanpak voor calamiteiten/rampen losweken van de aanpak van crisisbeheersing want deze masterclass gaf ons heldere inzichten om te bepalen hoe we crisisbeheersing het beste kunnen gaan optuigen"-"Ik kijk nu met andere ogen naar onze eigen crisisplannen" - "Een aanrader! Ook voor bestuurders zonder enige crisiservaring!" - "Leerzame materie; zeer inspirerend, van het begin tot het einde was ik zeer geboeid" - "Waardevolle dagen, openheid bestuurders sprak enorm aan. Locatie goed" - "Paul Nieuwenburg kers op taart! Fantastische spreker, mooi verhaal. Relativerend in zekere zin" - "Masterclass heeft ‘nog veel meer dan’ aan mijn verwachtingen voldaan" - "Zeer leerzame masterclass en erg veel geleerd! Leuke samenstelling groep" - "Boven verwachting en punten tot nadenken meegekregen"  - "Een stok achter de deur voor reflectie" - "Zeer verzorgd, uitstekende inhoud!" - "Indrukwekkende presentaties" - "Een mooie basis voor verdere ontwikkeling vd portefeuille crisisbeheersing"

AANMELD-/BESTELFORMULIER

Hierbij meld ik mij aan voor de Masterclass Crisisbeheersing

188